Siapa yang paling layak untuk kita berbuat kebaikan

on Wednesday 18 January 2012

Jika ditanya kepada kita, siapakah orang yang paling layak untuk kita berbuat kebaikan? Adakah kawan kita? Kekasih, rakan sekelas? rakan sekuliah dan sebgainya?

Nabi SAW bersabda;
Seorang datang berjumpa Rasulullah saw. dan bertanya: Siapakah manusia yang paling berhak untuk saya berbuat baik? Rasulullah saw. menjawab: Ibumu. Dia bertanya lagi: Kemudian siapa? Rasulullah saw. menjawab: Ibumu. Dia bertanya lagi: Kemudian siapa? Rasulullah saw. menjawab: Ibumu. Dia bertanya lagi: Kemudian siapa? Rasulullah saw. menjawab : Bapamu. (HR Muslim No.4621)

Hadis di atas jelas menyatakan bahawa orang yang paling layak untuk kita berbuat ialah Ibu kita sendir. Sehingga tiga kali nabi mengulanginya barulah diikuti dengan ayah.

Maka, sempena cuti semester kali ni, tertamnya bagi semua mahasiswa semua, jom manfaatkan cuti ni untuk berbuat kebaikan kepada kedua ibu bapa kita. Bantu mereka apa yang patut, selalulah mengembirakan mereka. Jika tidak mampu memgembirakan, janganlah menyusahkan mereka.

Bagi mereka yang ibu bapa telah pun dijemput memenui illahi, kita masih lagi boleh berbuat kebaikan kepada mereka. jadilah anak yang soleh. Ini kerana, bila seseorang itu menemui ajal, anak soleh merupakan aset kepada ibu bapa kita. InsyaAllah selagi mana kita berbuat kebaikan, ibu bapa kita akan turut sama mendapat pahala tersebut.

Wallhualam

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Sadun | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO