Hati Ini Kuat Untuk Berubah tapi...

on Wednesday 18 January 2012

Lumrah setiap manusia itu inginkan perubahan dalam hidup daripada yang tak baik menjadi baik dan daripada baik menjadi lebih baik.

Sejahat-jahat orang pun, paling kurang mesti pernah terdetik dalam hati kecil mereka untuk berubah. Memang itu fitrah manusia inginkan kebaikan.

Jika sebelum ini solatnya selalu tinggal ingin berubah untuk penuhkan solat 5 waktu, jika sebelum ini selalu meguumpat ingin berhenti melakukannnya. Jika sebelum ini suka menyakitkan hati orang, ingin berhenti. Jika sebelum ini suka bercakap perkara sia-sia maka cuba untuk berhenti.

Tetapi,seringkali cuba untuk berubah, tapi tetap gagal juga. Dah berapa kali mencuba tetap gagal dan gagal. 

Apa sebab kita gagal untuk berubah? Antara salah satu sebabnya ialah, kita tidak merasa keberadaan Allah semasa kita menjalankan proses perubahan. Sedangkan Allah berfirman dalam surah An-nahl ayat 128;

sesungguhnya Allah berserta org yg bertakwa, dan org yg berusaha memperbaiki amalannya: (al Nahl: 128)
Jadikan ayat tersebut sebagai motivasi kita, ayat tersebut jelas meneragkan bahawa Allah akan bersama dengan orang yang memperbaiki amalannya, dalam erti kata lain Allah bersama dengan orang yang ingin berubah ke arah kebaikan.

Bila kita ingin berubah,  tanam sungguh-sungguh dalam hati kita bahawa Allah sentiasa bersama kita.

Ya, Allah bersama kita. Set dalam minda kita. Nescaya lepas ini, jika kita ingin berubah, kita akan ada kekuatan untuk melakukannya. InsyaAllah.


Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Sadun | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO