Hanya Kepada Allah tempat Kita berharap

on Tuesday 17 January 2012


Rasa kecewa itu lumrah seorang manusia di muka bumi ini. Rasa kecewa kerana gagal dalam ujian, kecewa gagal dalam peperiksaan, rasa kecewa kerana tidak dihargai, rasa kecewa kerana ditinggalkan dan banyak lagi lah penyebab rasa kecewa ini.

Ada yang menghadapi rasa kecewa ini dengan bermacam-macam cara. Tapi, tahukah bagaimana untuk mengurangkan rasa kecewa yang teramat sangat?

Allah berfirman dalam surah al-insyirah ayat 8;
وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.
Allah berfirman hanya kepada Dia sahaja lah tempat kita berharap.

Lebih baik berharap kepada Allah, daripada berharap kepada makhlukNya, kerana semua makhluk di muka bumi ini tidak sempurna.

Apabila kita menruhkan sepenuh harapan kepada Allah, nescaya, rasa kecewa tidak sama dengan rasa kecewa bila kita menaruh harapan pada makhluk.

Sebagai contoh, apabila kita menaruh harapan kepada seseorang moga dia menjadi jodoh kita, bila dia tidak dapat memenuhi kehendak kita, maka kita akan berasa kecewa yang teramat sangat.

Cara alternatif yang kita boleh lakukan ialah dengan menaruh harapan pada orang tersebut sesuai dengan kemampuannya, dan letakkan sepenuh harapan pada Allah. Nescaya Allah akan beri yang terbaik untuk hambanya.

InsyaAllah..
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Sadun | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO